Waarom dit programma
Iedereen heeft onderwijs gehad, een meer of minder prettige ervaring. Maar de impact gaat veel verder dan diploma’s en persoonlijke herinneringen. Zie je werkelijk wat het onderwijs nog dagelijks met je doet – als mens, burger én professional? In iedereen zitten onderwijsverhalen diep verweven in onze denkkaders – van prestatiedruk tot loopbaankeuzes. En hoe verhoudt zich dat tot hoe de wereld er uit zou kunnen zijn?
In deze interactieve ééndaagse duiken we met Claire in de vaak onbewuste verhalen en aannames die in ons onderwijs zijn geïnstitutionaliseerd. Via de methodiek ‘vragend veranderen’ reflecteer je op wie je wilt zijn als mens, werknemer of opvoeder. Claire helpt je te zien hoe het huidige systeem niet alleen leerresultaten organiseert, maar ook bepaalt wie er wel of niet meetelt, en vooral hoe we dit patroon kunnen doorbreken.
Hoewel het belang veel breder is, is de urgentie zichtbaar bij steeds meer kinderen en jongeren worstelen met stress, prestatiedruk en mentale uitputting. Bovendien dwingt AI tot radicale heroverwegingen van de inrichting van het onderwijs. In het programma Onderwijs anders doen doorbreken we die patronen en maken we hoofd, hart, handen en voeten wakker. Wat kun jij doen in het onderwijs en wat had ander onderwijs voor ons kunnen betekenen? Geen systeemklachten, maar antwoorden op de vraag: wat kun jij anders doen?
Voor wie
HR’ers, leiders, ouders, changemakers, die verantwoordelijkheid nemen voor de impact van onderwijs—niet als docenten, maar als mensen die anders willen handelen.
Ze brengen verborgen onderwijsopvattingen naar de oppervlakte, onderzoeken persoonlijke en professionele verankeringen, en krijgen tools om vanaf nú bewust anders te handelen—met oog voor de betekenisvolle opvoeding en toekomstgerichte samenwerking waarin onderwijs het onvermoede fundament vormt.
Wat levert het op
Inzicht in systemische verhaalkracht
Je leert herkennen hoe onderwijs diepgaand bijdraagt aan maatschappelijke normen, denkpatronen en uitsluiting, maar ook hoe je deze verborgen verhalen bewust kunt herontwerpen met impact op kinderen, medewerkers en de samenleving.
Helder zicht op jouw invloedssfeer
Je krijgt duidelijke tools en handvatten om te onderzoeken welke rol je speelt – als opvoeder, professional of HR’er – en welke concrete alternatieven je vanaf morgen kunt inzetten in je dagelijkse onderwijspraktijk.
Bewustwording van onderwijs als ontwerper van mensen en samenleving
Je begrijpt waarom traditioneel onderwijs zich blijft richten op prestatie, selectie en standaardisering in plaats van op natuurlijke potentie en burgerschap. Het programma laat zien hoe je dat fundamenteel anders kunt vormgeven.
Praktisch actieplan voor “wat jij anders kunt doen”
In één dag verlaat je het programma met een scherp plan van aanpak: wie je bent in relatie tot onderwijs, welke systeemverhalen je wilt doorbreken, en welke concrete stappen je samen met collega’s en leerlingen morgen al kunt nemen.
Wat gaan we doen
We starten de dag met een warme check‑in onder leiding van Wouter, gevolgd door Claire’s persoonlijke onderwijsverhaal – dat direct raakt aan wat we allemaal hebben ervaren en meegebracht krijgen. Daarna duiken we samen in twee uur verhelderende reflectie: aan de hand van Eisenstein’s en Sylvester’s inzichten analyseren we hoe onderwijsdrives als doelregels, hokjesstructuren en verticale samenleving hun sporen nalaten in ons denken, onze gevoelens en ons handelen.
Tijdens een actieve werkvorm ervaren we letterlijk en figuurlijk wat het met je doet als je gewicht legt op schaamte, prestatie en ‘normaal zijn’: waar voel je het, waar verkramp je? Na een korte individuele of duo‑wandeling komen we fysiek weer in het hier en nu, uitgerust voor de volgende fase.
In het middaggedeelte brengen we met behulp van het Two Loops-model in kaart waar onderwijs als institutioneel systeem vastloopt én waar er ruimte is voor iets nieuws. We verbinden dit met inspirerende voorbeelden van instituten die “flipped frames” toepassen en delen jullie eigen ervaringen waar onderwijs al anders voelt. Daarna reflecteer je in groep op jouw rol en archetype binnen dit systeem.
Tegen het einde van de dag gaan we concreet: Wat kun jij vanaf morgen doen? In drie rondes van 10 minuten – voor je rol als ouder, professional en burger – formuleer je je eigen praktijkacties. Tot slot check‑out je de belofte die je aan toekomstige generaties doet: je deelt die letterlijk met een lege stoel in de ruimte ter representatie van hen.